נוסעים שמזוודתם ניזוקה ע"י חברת התעופה צריכים לדעת מספר דברים:
איחור ו/או נזק למטען(בהתאם לסעיף 18 לאמנת ורשה):
העיקרון המנחה כאן הוא כי המוביל הוא זה שיישא באחריות לנזק שנגרם במקרה של השמדה, תיקון מזוודות, אבדן או היזק של כבודה רשומה או טובין, אם המקרה שגרם לנזק אירע תוך כדי ההובלה האווירית.
ההובלה האווירית, כמשמעותה בפסקה הקודמת, כוללת את תקופת הזמן שבה מצויים הכבודה או הטובין בהשגחתו של המוביל אם בשדה התעופה, אם בתוך כלי טיס ואם - במקרה של נחיתה מחוץ לשדה תעופה – בכל מקום שהוא.
תקופת ההובלה בדרך האוויר אינה מקיפה כל הובלה ביבשה, בים או בנהר שבוצעה מחוץ לשדה תעופה. ואולם, אם נתקיימה אותה תובלה תוך כדי מילוי חוזה הובלה אווירית, לצורך טעינה, מסירה או העברה מכלי טיס לכלי טיס, מניחים שכל נזק הוא תוצאה ממקרה שאירע תוך כדי ההובלה האווירית, כל עוד לא הוכח ההפך.
כדי שניתן יהיה לדרוש פיצוי בגין נזק שנגרם למטען/כבודה (תיקים ומזוודות) ולתיקון מזוודות קיימת חובת ידוע מידי בכתב (בהתאם לסעיף 26 לאמנת ורשה):
(1) קבלת הכבודה או הטובין ללא מחאה וללא תיקון מזוודות על ידי הנשגר משמשת חזקה לכך כי הטובין נמסרו במצב טוב ובהתאם למסמך ההובלה, כל עוד לא הוכח ההפך.
(2) במקרה היזק, על הנשגר למחות בפני המוביל מיד עם גילוי ההיזק, ולכל המאוחר תוך שלושה ימים מיום קבלת הכבודה, ותוך שבעה ימים מיום קבלת הטובין, או תיקון מזוודות, במקרה איחור, תוגש המחאה לכל המאוחר תוך ארבעה עשר יום מהתאריך בו הועמדו הכבודה או הטובין לרשותו.
(3) כל מחאה תיעשה בצורת הסתייגות רשומה על גבי מסמך ההובלה או בהודעה אחרת בכתב שתישלח תוך הזמן הנקוב לצורך מחאה כזו.
(4) לא הוגשה מחאה תוך הזמנים הנקובים לעיל, לא תישמע כל תביעה נגד המוביל אלא אם הייתה רמאות מצדו.
המלצתנו היא למלא דו"ח נזק עוד בשדה התעופה (בדלפק המיועד לכך – DELAYED BAGGAGE INFORMATION AND CLAIM OFFICE ) ובו לפרט ככל הניתן את הנזק שנגרם, וכמו כן לציין אם יהיה צורך בתיקון מזוודות.
התיישנות: לרוב, בחלוף שנתיים מהגעת כלי הטייס ליעדו לא ניתן יהיה עוד להגיש תביעה בגין עילות אלה (בהתאם לסעיף 29 לאמנת ורשה).
כותבת המאמר תשמח לייעץ לכם בכל נושא הקשור לרכישת מזוודות ותיקים, תיקון מזוודות ועוד...